Fischer Topolánka zjevně dodnes nepochopil

Premiéra Fischera jsem si za jeho premiérování poměrně vážil. Byl to člověk schopný logického úsudku, neměl neprůhlednou minulost, jednal slušně. Jeho největším deficitem (který mu však nelze vyčítat) byl malý manévrovací prostor, který mu poskytovala zvolená politická garnitura.

Naproti tomu premiéra Topolánka jsem si za jeho premiérování (ani po něm) moc nevážil. Byl místy dost arogantní, špatně komunikoval s médii (jako by si neuvědomoval, že média jsou pro voliče většinou jediný zdroj informací o něm), choval se přezíravě a celkově často nesympaticky i pro pravicově orientované občany.

Cesty těchto dvou pánů se dostaly do kolizního kurzu díky slavné Topolánkově aféře, kdy si při neformálním rozhovoru v redakci časopisu LUI pustil pusu na špacír, neřeše při tom, že je při tom natáčen na video.

V důsledku zveřejnění tohoto rozhovoru a následního mediálního honu se ve společnosti zbývající sympatie k osobě Mirka Topolánka začaly zprudka vytrácet. A já, který jsem k němu valné sympatie nikdy nechoval, jsem se nestačil divit.

Dovolím si tvrdit, že většina těch, kteří se k tomuto případu vyjadřovali, nejspíš nikdy neviděla celý záznam rozhovoru. Spousta komentářů (i od politických kolegů zmíněných pánů) vycházela často zjevně jen z "exkluzivního" televizního zpravodajství a šokujících novinových titulků. Já jsem tehdy celý rozhovor zhlédl a jsem přesvědčen, že Mirek Topolánek byl médii opravdu desinterpretován a širokou veřejností špatně pochopen - bohužel zjevně i samotným Janem Fischerem.

Zkusme tedy celou situaci zhodnotit ještě jednou s odstupem času. Inkriminovaný výrok Mirka Topolánka zněl takto:

"Gustav Slamečka, když jde opravdu do tuhého, opravdu do tuhého, tak jako ministr mám pocit, že uhne. A to ten Fischer prostě je Žid není to gay, a ten uhne ještě dřív. To přeci nesouvisí s tím, že je gay, to souvisí s charakterem. To nesouvisí s tím, že je gay."

Jan Fisher se ve svých čerstvě vydaných pamětech k tomuto případu vyjadřuje slovy:

"Topol spojil mé židovství s jakýmsi uhejbáctvím, což se mě děsivě dotklo. Pokud by se mě někdo ptal, zda je ten výrok antisemitský, rasistický, tak samozřejmě je. Nad tím se nedá spekulovat."

Při vší úctě k panu Fischerovi, při všem pochopení, že se ho Topolánkův výrok mohl v první chvíli hluboce dotknout - přeci jen o tom spekulovat lze.

Při bližím zkoumání té konkrétní věty zasazené do kontextu musí být přeci zjevné, že Mirek Topolánek se snažil poukázat na fakt, že gayové ani Židé žádné specifické vlastnosti nemají. Jediné, čím mohl Jana Fischera (i Gustava Slamečku) opravdu urazit, je to, že o něm defacto prohlásil, že je srab.

Problém Mirka Topolánka je ten, že byl nahrán, zveřejněn a desinterpretován, ale navzdory vší mé antipatii vůči jeho osobě jsem hluboce přesvědčen, že se o žádný antisemitský, rasistický ani jinak xenofobní výrok nejednalo. (Ačkoliv není dohadů o tom, že je to výrok nešťastý už proto, že tak svádí k desinterpretaci.)

Z lidského pohledu je škoda, že Jan Fischer, snad ovlivněn obrovskou mediální masáží, která po zveřejnění následovala, kontext daného výroku nepochopil a zazlívá tak Mirkovi Topolánkovi mnohem více, než čeho se ve skutečnosti dopustil. Nic na tom nezměnila ani osobní omluva, kterou Mirek Topolánek zaslal oběma politikům, které tak nešetrně užil ve svém příměru:

"Moji milí Honzo, myšleno Fischere a Gusto, myšleno Slamečko. Ubezpečuji Vás oba, že jsem v neformálním rozhovoru neútočil ani na Židy, ani na církve, ani na homosexuály. Nechal jsem se vtáhnout do nahrávané provokace, kde jsem naopak bránil právo na individuální svobody a práva a hájil jsem svůj laický křesťanský názor na rodinu. Výroky o vás dvou jsou hrubě vytržené z kontextu a nebyly tak myšleny. Omlouvám se Vám, že jsem je použil spíše jako demonstraci mého přesvědčení, že neexistují typické gayské, nebo židovské charakteristiky, že jsou lidé slušní a neslušní."

Nutno podotknout, že já jsem takto Topolánkovy výroky opravdu pochopil hned na první poslech, aniž bych toto jeho vysvětlení četl.

Pro zájemce - kompletní rozhovor je ke zhlédnutí ZDE.

Pro úplnost - Mirek Topolánek se OTEVŘENÝM DOPISEM omluvil i občanům.

 

P.S.: I druhý hodně diskutovaný výrok ze stejného rozhovoru byl dle mého desinterpretován. Repliku:

"Co je to obyčejnej Čech, pro kterýho dělá Paroubek politiku? No to je přece vepřo, knedlo, zelo a v podstatě je třeba všechny zavřít, nakopat do prdele."

nechápu tak, že Topolánek chce zavřít a nakopat všechny Paroubkovy obyčejné Čechy, ale naopak ve smyslu - Paroubkův "obyčejný člověk" chce všechny (zpravidla pravičáky) zavřít a nakopat do oněch míst. Z nesčetných radikálních příspěvků Paroubkových obdivovatelů usuzuji, že tato charakteristika, ač zjednodušená, je poměrně trefná.

co je to obyčejnej Čech, pro kterýho dělá Paroubek politiku? No to je přece vepřo, knedlo, zelo a v podstatě je třeba všechny zavřít, nakopat do prdele.

Zdroj: http://zpravy.idnes.cz/dokument-uplny-prepis-rozhovoru-s-topolankem-ktery-otrasl-ods-pwp-/domaci.asp?c=A100324_112953_domaci_kot

Můj předchozí blog: Politici, zakažte si kandidovat

Autor: Honza Mareš | středa 3.11.2010 15:00 | karma článku: 44,57 | přečteno: 11247x
  • Další články autora

Honza Mareš

Asistenčním službám napospas

23.8.2022 v 13:05 | Karma: 38,06

Honza Mareš

Zloděj křičí: Chyťte zloděje!

7.11.2016 v 10:09 | Karma: 30,39

Honza Mareš

Palmové svinstvo

11.1.2016 v 13:19 | Karma: 30,32

Honza Mareš

Válka kolem uprchlíků

1.9.2015 v 22:14 | Karma: 21,38

Honza Mareš

Jirko Paroubku, díky!

7.11.2014 v 18:00 | Karma: 18,21

Honza Mareš

Budu bít ženy, pane prezidente

5.11.2014 v 0:50 | Karma: 25,04

Honza Mareš

Slušný řidič ještě žije

18.11.2010 v 12:46 | Karma: 25,34

Honza Mareš

Politici, zakažte si kandidovat

18.10.2010 v 19:00 | Karma: 18,28
  • Počet článků 23
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 5044x
Člobrda, který přemýšlí o dění okolo sebe vlastní hlavou, který je nerad zticha, když něco není, jak by mělo být, nebo když něco stojí za komentář.

Seznam rubrik

Oblíbené blogy