Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Mluvil jsem s Paroubkem, mluvil jsem se Schwarzenbergem

Za dobu trvání mého volebního práva jsem pouze dvakrát měl tu "čest" vyskytnout se na předvolebním mítinku politické strany. Běžně tyto akce nevyhledávám. Jsem přesvědčen, že více informací o tom, co mi může ta která strana nabídnout, snáze získám v teple domova, v pohodlí mého kancelářského křesla, ve světle mého počítačového monitoru či mé televizní obrazovky. Navíc u nás doma zpravidla nelétají vejce, pěsti ani láhve utopenců.

iDNES.cz

První mítink, na kterém jsem se ocitl, vlastně čistě náhodou, byl před volbami do senátu v roce 2008. Byl to mítink ČSSD na pražském Andělu. Tehdy se to ještě obešlo bez vaječného deště.

Šel jsem okolo z práce a v tom jsem ho spatřil. Sám Jiří Paroubek stojí na plácku před vstupem do metra a rozdává nadšeným příznivcům podepsané fotografie. Najednu se mi naskytla nevídaná možnost - přímo do očí Jiřímu Paroubkovi říct, co si o něm myslím a co doma marně vyprávím televizní obrazovce. Ano přiznávám, patřím mezi odpůrce Jiřího Paroubka a Paroubkovské sociální demokracie. Přikázal jsem ale sám sobě, že budu na pana Jiřího slušný a korektně mu vytknu agresivní politický styl, který je vlastně hlavní příčinou mé averze.

Když jsem se dostal na řadu, se slušným poděkováním za signovanou podobiznu jsem panu Jiřímu řekl, že se mi nelíbí, jak se ČSSD profiluje tolik negativně. Dostalo se mi odpovědi, že to přece není pravda, že za to můžou média a že jejich program ve skutečnosti negativní není. Namítl jsem, že to přece není o programu, ale o způsobu vedení té strany. Tady jsem asi panu Paroubkovi šlápl na kuří oko. V tu chvíli jakoby pochopil, že mou politickou orientaci nezmění a svůj do té doby jakž takž uctivý způsob komunikace otočil o 180 stupňů. Jako bych se pro něj v tu chvíli stal spodinou lidstva, se kterou jen ztrácel svůj drahocenný čas. Utrousil, že je to tedy zbytečné, začal mě posílat za panem Topolánkem a dokonce po mně chtěl, abych mu vrátil jeho podepsanou pohlednici. Jako nevolič jeho strany jsem jí nejspíš nebyl hoden. (I tak jsem mu ji nevrátil.)

Svou neschopnost slušně reagovat na voliče, kteří s ním nesouhlasí, prokázal pan Paroubek i před těmito volbami při rozhlasové debatě s panem Nečasem. Stařičká důchodkyně v publiku se označila za obyčejného člověka a ptala se pana Paroubka, proč si ji chce kupovat třináctým důchodem. Jistě, otázka to byla  trochu nepříjemně sugestivní, ale slušně položená. Jiří Paroubek jako by byl zaskočen, že tento dotaz na něj míří z úst příslušnice jeho cílové skupiny. Nepoužil argumentaci, kterou jsem od něj zaslechl jindy, že se jedná o kompenzaci za letošní zrušenou valorizaci. Ne, namísto toho té paní stroze potvrdil, že ona je "opravdu obyčejný člověk" (jako by v tomto jeho výrazu najednou bylo slyšet pohrdání) a že od ní nečeká, že to pochopí, zvláště, když je v modrém tričku. Jako by všichni v modrém tričku museli nezbytně být přívrženci ODS a jakoby nikdo v modrém tričku nebyl hoden slušné a věcné odpovědi.

V tomto kontextu je pro českou sociální demokracii výměna lídra určitě krokem k lepšímu. Předpokládám, že Bohuslav Sobotka ani trochu impulzivnější Michal Hašek by se svými oponenty takto nezametli. Doufám jen, že se změnou lídra dojde i k celkové změně politického stylu této strany. Uvítali by to zajisté i mnozí její voliči.

 

Druhý mítink, který jsem absolvoval, bylo tzv. Pivo s Karlem. Pan kníže přijel i do hospůdky na východním okraji Prahy, tak jsem využil příležitosti a jel si s touto nepřehlédnutelnou persónou české politky osobně podebatovat. První, co mě zaujalo, bylo to, že kníže, jeden z nejbohatších Čechů a snad nejbohatší politik vůbec, přijel na tuto akci v zašlém Favoritu. A to velmi nenápadně. Jako by ten pán neměl zapotřebí dávat najevo ani svoje bohatství, ani svou skromnost.

U piva jsem pak knížeti vytkl, že na můj vkus je jeho strana až příliš "euronadšená". Nejsem žádná Bobošíková, ale přeci jen bych ve vztahu k evropské hyperintegraci raději viděl poněkud opatrnější přístup. Pan Karel mi začal trpělivě a uctivě vysvětlovat svůj postoj k Evropě a do značné míry europolitiku své strany v mých očích obhájil. Jak diametrální rozdíl od pana Paroubka.

Mimo to stíhal kníže i trousit fórky. Prohlásil například, že Bible je proti Lisabonské smlouvě jen stručný dějinný report o historii izraelského národa.

Pan kníže vytrvale odpovídal na otázky, tvářil se přívětivě, dokonce ani neusínal a na námitky reagoval slušně a věcně. Ze setkání s ním jsem odjížděl s pocitem, že takových politiků bych této zemi přál mnohem víc.

Autor: Honza Mareš | sobota 5.6.2010 1:23 | karma článku: 48,11 | přečteno: 19004x
  • Další články autora

Honza Mareš

Asistenčním službám napospas

Asistenční služba vám jako klientovi poskytuje v první řadě pocit zabezpečení pro případ nehody nebo defektu. Když ale k nehodě nebo defektu dojde a vy asistenci skutečně potřebujete, můžete o tento pocit velmi rychle přijít.

23.8.2022 v 13:05 | Karma: 38,06 | Přečteno: 3710x | Diskuse| Cestování

Honza Mareš

Zloděj křičí: Chyťte zloděje!

Miloš Zeman se cítí natolik silný v kramflecích, že se nežinýruje vyzvat Daniela Hermana k odchodu z vlády, neboť "několikrát prokazatelně lhal". Je k smíchu a zároveň k pláči, že jeho obvinění je jedna velká lež.

7.11.2016 v 10:09 | Karma: 30,39 | Přečteno: 997x | Diskuse| Politika

Honza Mareš

A mistrovství světa v zarputilém lhaní, kterému stejně nikdo nevěří, vyhrává...

...hradní mluvčí Jiří Ovčáček. Mistrovský pohár přebírá od předchozího mistra této disciplíny Michala Haška, který své přesvědčivé vítězství z roku 2013 nedokázal obhájit.

3.11.2016 v 10:11 | Karma: 27,19 | Přečteno: 673x | Diskuse| Politika

Honza Mareš

Vážení v Mall.cz, děláte si ze zákazníků šoufky?

Mall.cz pro mě dřív byla celkem solidní značka. Zdá se ale, že poslední dobou dělá tato firma vše pro to, aby svou silnou pozici na trhu oslabila, co to jen dá. Křetínský tak zainvestoval do značky padající rychleji než cena ropy.

29.1.2016 v 10:04 | Karma: 19,68 | Přečteno: 1483x | Diskuse| Ostatní

Honza Mareš

Palmové svinstvo

V poslední době strmě roste veřejný odpor proti palmovému a palmojádrovému oleji, které bývají na etiketách výrobků označovány úplně jinak, než jak by měly být.

11.1.2016 v 13:19 | Karma: 30,32 | Přečteno: 1291x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Další případ zpožděné dodávky zbraní. Česká firma se soudí na Ukrajině

26. dubna 2024

Premium Vztahy mezi Českem a Ukrajinou nejsou vždycky idylické. Svědčí o tom soudní spor, na který narazila...

Světlušky mění válčení ve městech. Nové drony snížily počet padlých Izraelců

26. dubna 2024

Premium Jen několik decimetrů velký přístroj může znamenat revoluci městské války: minivrtulník, který...

Dva ruští vojáci se doznali k trojnásobné vraždě na Ukrajině

25. dubna 2024  23:07

V okupované části Chersonské oblasti na jihovýchodu Ukrajiny zadrželi dva ruské vojáky, kteří se...

Architektonickou cenu EU získal univerzitní pavilon, blízko byla i ostravská galerie

25. dubna 2024  21:23

Studijní pavilon Technické univerzity v německém Braunschweigu se stal vítězem prestižní...

  • Počet článků 23
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 5044x
Člobrda, který přemýšlí o dění okolo sebe vlastní hlavou, který je nerad zticha, když něco není, jak by mělo být, nebo když něco stojí za komentář.

Seznam rubrik

Oblíbené blogy